Философия след края на света. Тимъти Мортън и мрачната екология

Резюме: Късната модерност върна на дневен ред очакванията или опасенията, че предстои някакъв вид край на света, които модерността като цяло беше оставила на заден план в полза на идеята за безкраен прогрес. Това показва, че въпреки безспорния научен и технологичен напредък, както и постоянно нарастващото влияние на идеите за демокрация и равноправие, в крайна сметка общият ефект от модерната епоха е в немалка степен травматичен. В този смисъл е актуален въпросът, дали възможността да предстои някаква гибел за човечеството не е по-желана от своята алтернатива, дори ако са налице по-трезви аргументи, според които бъдещето се очертава да бъде тежко, но не и фатално за нашия вид. Настоящият текст тематизира части от историческия и културен произход на апокалиптичните очаквания; причините те да бъдат реактуализирани успоредно с все по-голямото осъзнаване за хибридния характер на модерната епоха (а може би и на вселената, за която тя дава все по-детайлни знания); и отговора, предложен от съвременния философ Тимъти Мортън, според когото не е основателно да се притесняваме (или надяваме), че предстои край на света, тъй като той всъщност вече се е случил и в момента живеем с последиците от него. Според Мортън светът е приключил в два основни смисъла: ако под „свят“ разбираме планетата Земя в познатия ни вид, то вече са задвижени промени, които я преобразяват безвъзвратно; а в по-широк философски смисъл, ако под „свят“ разбираме тоталността от всички съществуващи неща, то подобно понятие изглежда все по-съмнително и не е ясно дали изобщо се отнася към нещо реално. Накрая бива експлицирана една скрита предпоставка на Мортън: че при конкуриращи се интерпретации на наличното съгласие между специалисти относно наблюдаващи данни е практически за предпочитане да се действа според най-песимистичната, но все пак правдоподобна интерпретация.

Ключови думи: апокалиптизъм, край на света, Тимъти Мортън, мрачна екология, практическа епистемология.

Георги Герджиков е главен асистент в катедра Философия на СУ. Занимава се с история на идеите, философия на културата, социална теория и съвременна философия. Автор е на монография на тема „Форми. Поглед върху съвременната философия през културните нагласи към историческото време“.

Loader Loading…
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Нагоре ↑

« »