Съвършеният диалог между кино и музика
„Киномания” 2008 стартира със зрелищния филм на Мартин Скорсезе, посветен на рок легендите The Rolling Stones, който е може би идеалният пример за това какво би могло да се случи, когато две могъщи изкуства „разговорят” помежду си.
“If you start me up I’ll never stop…”
“Start me up”, The Rolling Stones, 1975
Петък, 7 ноември – паметна дата в софийския културен живот. За поредна година месец ноември е посветен на филмовия фестивал „Киномания”. Няколко динамични седмици, изпълнени с кинопредложения от всички меридиани. Американско, руско, азиатско, европейско кино ще утолят жаждата на стотици кинолюбители, за които холивудската филмова продукция далеч не е единствената алтернатива. Събитието „Киномания” не е от мащаба на големите филмови фестивали като тези в Кан и Берлин, което обаче няма толкова голямо значение. Важното е, че този кинопразник е неизменна част от ноемврийския културен живот. Действа обединяващо, действа вълнуващо, прави ноемврийското ежедневие по-малко сиво и студено. Предложенията в кинопанорамата са филми, които могат и да не се домогнат до голям екран извън рамките на фестивала и в този случай билетите за тях са като че ли „последни”. Всичко това ги превръща в изключително притегателни за преданите кинопочитатели.
За всеки фестивал с подобен формат от особена важност е филмът-премиера. Филмът, който „повдига” завесата на кинофестивала, е и своеобразното мото на киносъбитието, той е неговата шапка, лайтмотив, квинтесенция. „Киномания” 2008 бе активизирана от филма-музика, от музиката-филм – от зрелищния проект с документални одежди на Мартин Скорсезе, вдъхновен от и „подарен” на рок легендите The Rolling Stones.
„Shine A Light” е несъмнено амбициозна задача, но за режисьор от ранга на Мартин Скорсезе рисковаността на такова начинание е част от блестящия резултат накрая.
Филмът е един от най-зашеметяващите конгломерати от музика и кино, на които някога съм била свидетел. Наред с трудността по заснемането му, трябва да се отчете и невероятното режисьорско майсторство на Скорсезе, който години наред бе пренебрегван от американската филмова академия. Филмът на Скорсезе представлява изкусно поднесена извадка от сценичния живот на британските рок музиканти, гарнирана с откъси от интервюта с групата през годините. Концертът, който групата изнася в прочутия Bacon Theatre в Ню Йорк през 2006 година, на който присъстват Бил Клинтън и семейството му (Клинтън празнува 60 годишен юбилей), се превръща в снимачната площадка на Скорсезе и екипа му. Театърът, датиращ от 1928г., който разполага с едва 2800 места, не е способен да бъде пречка за грандиозността на музиката и артистизма на Мик Джагър, Кийт Ричардс, Тони Уотс и Рони Ууд. И това се усеща от публиката в малката зала. Усеща се и в зала 1 на НДК.
През целите 122 минути на филма не ме напусна усещането, че киноекранът е сцена и няколко реда седалки ме делят от музикантите, с които са отраснали майка ми и баща ми, с които са отраснали поколение след поколение. Изключително приятна бе и гледката на хората около ми, които макар и на различна възраст, демонстрираха обич в истинския смисъл на думата и въодушевление. Аплодисментите и смехът в Зала 1 на НДК бяха факт след всяка песен на Rolling Stones. Филмът-концерт бе някак дублирано изживяване – Rolling Stones свиреха не само за нюйоркската си публика, свиреха като че ли и за зрителите и кинофеновете в Националния дворец на културата. Получи се нещо, напомнящо много на понятието, въведено от руския семиотик Юрий Лотман „текст в текста” – филм във филма, кино в киното. Границата между музика и кино (концерт и киноекран) бе на практика заличена – рафинирано пренебрегната и естетски замаскирана. На пръв поглед филмът на Скорсезе представлява заснет концерт на групата, но в момента, в който човек се разтвори в киноизживяването му, двете велики изкуства до такава степен си сътрудничат, че е трудно да се прокара каквато и да е демаркационна линия помежду им. Скорсезе на практика не използва субективния фактор като основна подправка, тоест не се осъществява „пречупване през авторовата гледна точка”. И наистина, какъв по-добър начин да говориш за Rolling Stones от това да ги оставиш да бъдат Rolling Stones, да им предоставиш свободата да обговорят сами себе си посредством музиката и сценичното си присъствие.
Филмът на Скорсезе получи правото си на премиера на миналогодишното издание на Берлинале. „Shine A Light” разтърси Берлин на 7 февруари 2008 г., което подтикна мнозина критици и журналисти да окачествят Берлинале 2008 като фестивал с приоритет музиката, трансформирана в кино. В интерес на истината проектът на Скорсезе бе може би единственият филм в берлинската фестивална програма, който нямаше политическо звучене, който не бе ангажиран с наболели социални проблеми. Беше просто различен, беше удоволствие – вечни музикални шедьоври, представени четирима неимоверно симпатични рок легенди, които просто имат невероятна харизма. Стартът на Берлинале 2008 бе сякаш умишлено желано откъсване от всичко онова, което не е музика, което не е забавление. Бе просто рок! На живо четиримата музиканти изглеждат и се държат по абсолютно същия начин, както и на сцената. Всеки от тях със своята странност, всеки от тях като че ли опериран от процеса на стареене. Дори в непринудени разговори с екзалтираните журналисти и фотографи, четиримата бяха себе си, бяха своята музика, своята артистичност, което в крайна сметка е тяхната природа. Няма бразда между сцена и живот, няма „задкулисност”. И това е очарователно! Всички тези фрагменти, конструиращи понятието, идеята, иконата The Rolling Stones, Скорсезе успешно и искрено успя да предаде, да пресъздаде, да увековечи. Камерите улавят всяка капка пот, всяка напрегната вена, всяка мимика на Кийт, Тони, Рон и Мик. Въобще всеки един детайл, който е част от цялостната сглобка, е показан, уловен, и преди всичко усетен. Майсторството на Скорсезе се състои именно в пресъздаването и най-вече във „хващането в кадър” на всички онези микроелементи, които оформят не само групата, но и всичко, което е около групата – публиката, сцената, залата, настроението, живостта, която просто струи от вечно младия квартет. Скорсезе представя нещата от различни ракурси, от различните им гледни точки. Оказа се, че 7 февруари в Берлин и 7 ноември в София ми предложиха едно и също приятно изживяване, независимо от грандиозността на Берлинския фестивал. Киното и музиката, вървейки ръка за ръка, а и поотделно, са способни да ликвидират всякакви фактори от физическо естество. Изкуството наистина има функцията да възнася човека, да го транслира в едни метафизични селения, да гарантира вечността на усетеното удоволствие и споделеността му с другия. Без значение къде си, без значение какъв си, ти просто се забавляваш и не си сам. Нека бъде рок, нека бъде музика, нека бъде кино! Shine A light!