Как да мислим историята в пространства
Куратори: Яра Бубнова и Роланд Финк
Софийска градска художествена галерия, 13 март – 15 април 2012
Едва ли някой новопоявил се музей или галерия за съвременно изкуство скоро ще организира изложби, подобни на тези, които сме виждали през последните години в Софийската градска художествена галерия. Една от последните, заслужаващи специално внимание, е показаната в края на 2011 година Контакт София – изложба, представяща някои от най-значимите произведения на съвременното изкуство в страните от Централна и Източна Европа, проследяваща зараждането и развитието на различни художествени практики в специфичния контекст на споделеното близко минало.
И все пак, при цялата хетерогенност на творбите и повдигнатите въпроси, изложбата поставя един силен акцент – и това е настояването, че заедно с мисленето за историята като време, като поредица от политически, културни, социални или лични събития, тя трябва да бъде мислена също така в пространства. Тъкмо това условие сближва най-силно работите в колекцията, тъкмо то се оказва обща точка за всички тях: усещането за пространство, за територия, за положеност – или извънположеност – в определено място. Реферирайки, макар и не пряко, към събитието на „отварянето“, повечето произведения носят отпечатък не толкова от идеологическо, колкото от чисто териториално, физическо разделение. Този мотив получава различни измерения: от травматичното, почти клаустрофобично чувство на закотвеност (Йозеф Даберниг, София), към момента на преодоляване на затвореността или поне фактическото й премахване (Камен Стоянов, Хайде към Гюргево!), за да се стигне до другата крайност – чувството, че не принадлежиш на никое пространство, че няма място, което да бъде разпознато като свое (Кен Лум, Няма нищо по-хубаво от дома). Поставен е проблемът как обитаваме пространства от миналото – отломки, паметници, изгубили значението и смисъла си – без да сме напълно способни да си дадем сметка за това, как тази среда ни формира днес (Гернот Виланд, Decode project 1; Никола Жасмен, The WINNERS) и не на последно място – как обитаваме чужди пространства (Лъчезар Бояджиев, Виенски сгъвки; Либия Кастро и Олафур Олафсон, Болногледачки). Същевременно значението на пространството се засилва от повдигането на важната за голяма част от творбите тема за глобализацията, а с това се засилват и контрастът и напрежението, идващи от самото й вътрешноприсъщо противоречие – фактът, че тя е непременно сдвоена с процеса на парцелиране, на ново териториално деление и нова йерархия, в по-голям, световен мащаб. Този сблъсък, който е постоянен и в известна степен латентен, се вижда ясно в работи като Служба за критикуване на глобализацията, където критикуването се случва откъм бюрокрацията и по този начин само е поставено под въпрос; и Болногледачки, засягаща проблема за очевидното икономическо разделение между Западна и Източна Европа. Това, което изглежда ни казват повечето от работите, е, че както трябва да бъде разбит единият глас на историята, така трябва да бъде разбит и единият образ на глобализацията, да започне да се говори за нея в множествено число. Не глобализация, а глобализации, не единен, а многообразен процес. Ето това проследяване на отношението между различните времена и различните пространства и начинът, по който те се съотнасят помежду си, е основният залог на изложбата, нейното важно значение. Важно е, защото поставя проблеми и изследва контексти.