Изкуства и съвременност – твоята магистърска програма

Магистърската програма “Изкуства и съвременност” в катедра “История и теория на културата” при Философския факултет на СУ “Свети Климент Охридски” е създадена през 2003 г. Програмата е в редовна форма на обучение с времетраене три семестъра. Предназначена е за бакалаври от хуманитарните и социални науки, както и възпитаници на училищата по изкуствата.

Изучават се:

– модерната класика: най-важните автори, творби и художествени процеси на XX и XXI век,

– връзките между отделните изкуства, жанрови и стилови направления,

– мястото на изкуствата в съвременния свят

– връзките на изкуствата с други културни сфери (изкуства и философия, изкуства и религия, изкуства и популярна култура, изкуства и медии)

– проблемите на мениджмънта, културните политики и пазара за изкуства

– законодателството и институциите в областта на културата и изкуствата,

– мрежата от учреждения, програми и финансиращи организации, подпомагащи и управляващи изкуствата днес

Създават се умения за:

– за интерпретация и критика на художествени произведения

– провеждане на културна политика

– управление на културна институция

Създават се контакти с:

– известни съвременни български, балкански и чуждестранни творци;

– критици и изследователи на изкуствата;

– мениджъри, администратори и спонсори на изкуствата;

– студентите се въвеждат в актуалния художествен живот на София

Професионална реализация:

– Програмата подготвя специалисти в областта на културната и художествена политики, администратори на културата, арт-мениджъри, куратори, организатори на художествени събития, експерти по художествено проектиране и стрегическо планиране в областта на културата, художествени критици, рецензенти и журналисти, а също така преподаватели и изследователи на изкуствата и художествените процеси.

За задължителнителните курсове в програмата из студентските форуми

Никой не ми повярва, че съм имала лекция до 10 часа вечерта в ден петък, но всеки, който поне веднъж е слушал доцент Виолета Дечева, разбира, че не си измислям, за да се правя на интересна. Тя може с дни да говори за театъра на Брехт, за драматургията на Ибсен, Стриндберг, Макдона. Удивителна е, когато анализира работата на режисьора и актьорската игра в пиеси, които в момента се играят у нас. В същото време бе безпощадна, когато разбра, че не са прочетени пиесите, предвидени за анализ по време на лекция. “Трябва да има смисъл в това, което правим. Аз нямам намерение да живея с орлите”, отсича доцент Дечева. И на всички става ясно какво означава за нея това да е наш преподавател, като учителя Йода в “Междузвездни войни”. sarah_psychosis

Елегантна дама влиза тържествено в университета с куфар на колелца. Като кадър от клип. Това е Яра Бубнова – много известен куратор, работила над Манифеста 4 във Франкфурт и над Първото московско биенале за съвременно изкуство. Първоначално всички предположихме, че пристига на лекцията направо от самолета и че това не й прави впечатление, защото обикаля често световните столици, за да организира изложби. Тя обаче винаги идваше на лекции с куфара, защото в него беше лаптопа й и техника за прожектиране на диапозитиви с художествени произведения на изкуството. Много художници, много картини, много четене за курсовите работи и “много в немилост” за Салвадор Дали. nadali

От 6-годишна свиря на пиано и затова е естествено да имам по-специално отношение към предмета на Георги Арнаудов. Лекциите му за големите култови проекти на Хитлер и Сталин, за тоталитаризма и културага в творчеството на Шостакович, например, са също толкова емоционални колкото и музиката му. Ето защо ярко се запечатват в паметта като произведението му за три чела “Деликатеси”. pausa

Харесват ми часовете при Боян Манчев, който води „Интерпретация на художественото произведение”, защото преподава на много достъпен език… Аз съм хореограф по образование. Смятам, че един човек на изкуството не може да няма знания и за другите изкуства. magdalena

„Изкуство и пазар”? Изключително приятен курс, златна среда между теория и практика. Доц. Биляна Томова е рядко срещано съчетание между икономист и културен мениджър. Тя винаги знае подходящия пример, работи с огромен изследователски и емпиричен материал. От нея човек научава много и за културните политики, и за институции и законодателства.

borbeleta

Условия за прием:

1. Завършена бакалавърска степен в областта на:

• хуманитарните науки

• изкуствата

2. Успех най-малко много добър 5.00

3. Тест върху общата и художествена култура на кандидата

Балообразуване: среден успех от т.2 и т.3 от условията за прием.

За повече подробности:

Катедра “История и теория на културата”

София 1113 бул. “Цариградско шосе” No 125, бл. І, ет. ІV

Ако си стигнал дотук, не се колебай! Опитай с „Изкуства и съвременност”. Стискаме ти палци да си сред 8-те щастливци, които ще заемат местата „Държавна поръчка” (но има и платен прием!). Дори и първия път да не си сред късметлиите, не забравяй, че в изкуството си струва да се инвестира – само неговите произведения вдигат цената си с времето.

В нашата програма ще научиш много интересни и полезни неща, ще ти се разкрият реални професионални перспективи. А и още нещо: най-накрая ще разбереш, защо всъщност винаги си харесвал „Черен квадрат” на Малевич.

Нагоре ↑

« »